Cum a scăpat de omor calificat românul cu BMW care a ucis patru spanioli la Sibiu. Judecătorii au invocat un concept juridic rar 

Cum a scăpat de omor calificat românul cu BMW care a ucis patru spanioli la Sibiu. Judecătorii au invocat un concept juridic rar 

Știri

 

Un an și trei luni a avut nevoie justiția din România pentru a finaliza o cercetare judecătorească cu mare impact emoțional. Curtea de Apel Alba a finalizat recent dosarul penal în care a fost judecat șoferul român Ion Sporici (65 de ani), cel care a provocat accidentul rutier din Sibiu soldat cu moartea a patru persoane. 

Un accident rutier extrem de grav a avut loc în apropierea municipiului Sibiu, pe DN1, în 4 decembrie 2022, seara, în zona cunoscută sub denumirea de Hula Bradului. 

Cetățeanul român Ion Sporici se afla la volanul unui BMW 525D și conducea de 17 ore fără oprire. Se întorcea din Germania și se îndrepta spre casă, în Gorj, unde era așteptat de partenera de viață, cu care urma să se căsătorească la scurt timp. 

Sub efectul oboselii, șoferul a pierdut controlul mașinii într-o curbă și a intrat violent într-un autoturism Dacia Logan închiriat de o familie de spanioli aflată în excursie în România. Alicia (21 de ani), Cristina (15 ani), Pepe (67 de ani) și Maria del Carmen (55 de ani), membri ai familiei Rodríguez, originari din Las Palmas de Gran Canaria, au fost victimele nevinovate ale accidentului. 

Alicia, Maria del Carmen, Pepe și Cristina, victimele. Foto: canarias7.es

Depășire în curbă, pe linia dublă continuă

Tatăl și mama au murit pe loc, la impact, Alicia a decedat în ambulanța care o ducea la spital, iar Cristina, mezina, la patru zile după accident, în secția ATI a Spitalului Județean din Sibiu. 

Alicia Rodríguez studia în România, cu o bursă Erasmus de un an, la Universitatea Lucian Blaga din Sibiu. Visa să ajungă învățătoare. Familia ei a decis să o viziteze, în vacanța de la începutul lunii decembrie acordată pentru Ziua Constituției. 

Pe 4 decembrie 2022, în Loganul închiriat, cele două surori și părinții lor se întorceau dintr-o excursie. Nu au mai ajuns la destinație pentru că șoferul din Gorj a intrat pe contrasens, depășind un camion peste linia dublă continuă, în curbă, și a lovit frontal mașina în care călătorea familia din Canare.

Șir lung de șicane la volanul BMW-ului

Bărbatul a fost trimis în judecată pentru omor calificat, procurorii susținând că, prin faptul că a continuat să conducă autoturismul, deși era într-o stare avansată de oboseală, a acceptat posibilitatea de a ucide alți participanți la trafic. 

Impactul s-a produs după un lung șir de șicane relatate de alți șoferi care au crezut că au de-a face cu un șofer tânăr teribilist, băut sau drogat. 

Citați ca martori în proces, aceștia au povestit că șoferul BMW-ului circula cu viteză excesivă, depășea pe linie dublă continuă coloane de mașini, evitând în ultima clipă impactul cu camioane sau alte autoturisme, forțând ceilalți șoferi să facă manevre bruște pentru a-l evita. 

„Am crezut că este un tânăr fie beat, fie drogat, întrucât făcea figuri în trafic de când se afla pe autostradă”, a declarat unul dintre martorii citați la proces. 

„Inculpatul s-a deplasat cu o viteză excesivă (128 km/h înainte de producerea accidentului) pe un drum cu limitare de viteză, a făcut mai multe manevre de depășire a autovehiculelor din coloana în care se deplasa pe o porțiune de drum unde depășirea era interzisă, punând în pericol evident ceilalți participanți la trafic, în condițiile în care se afla într-o stare avansată de oboseală, și-a asumat și a acceptat posibilitatea producerii unui eveniment rutier cu consecințe fatale atât pentru el, cât și pentru alți participanți la trafic. 

Însuși inculpatul a recunoscut că se afla într-o stare de oboseală accentuată, întrucât a condus din data de 4.12.2022, ora 4.00 până la ora la care a avut loc accidentul de circulație, ora 20.21, fără pauze (circa 17 ore)”, se arată în rechizitoriul procurorilor. 

Instanța de fond a acceptat interpretarea juridică a Parchetului de pe lângă Tribunalul Sibiu și l-a condamnat pe șofer la 20 de ani de închisoare, iar o firmă de asigurare a fost obligată să plătească daune morale în valoare de 800.000 de euro. 

Ion Sporici nu și-a recunoscut vina. A susținut că a fost „orbit” de farurile unui autoturism, acesta fiind motivul pentru care a ajuns pe contrasens.

Pedeapsă redusă la 10 ani de închisoare

Curtea de Apel Alba Iulia a dat însă o altă interpretare faptelor șoferului român. Instanța superioară a decis să schimbe încadrarea juridică, din omor calificat în ucidere din culpă. Inevitabil, pedeapsa finală a fost redusă semnificativ, la 10 ani de închisoare. 

De asemenea, și valoarea daunelor morale care urmează să fie achitate celor nouă părți civile, rude cu victimele, a fost micșorată până la un total de 430.000 de euro. Judecătorii de la Curtea de Apel au reținut în cazul lui Ion Sporici „culpa cu previziune”, un termen juridic rar folosit de magistrați. 

<strong>„Culpa cu previziune sau cu prevedere este o formă a vinovăției caracterizată prin faptul că făptuitorul prevede rezultatul faptei sale, dar nu-l acceptă, socotind fără temei că el nu se va produce”, arată interpretarea Dreptului Penal. </strong>

Este un termen apropiat de intenție, dar nu este considerat niciodată ca fiind o intenție. În cazul „culpei cu previziune” a lui Ion Sporici, magistrații s-au folosit și de faptul că acesta conducea un autoturism BMW, cu motor puternic.

„La analiza elementelor de tipicitate subiectivă trebuie plecat de la momentul apariției stării de pericol, respectiv de la momentul la care inculpatul, circulând cu o viteză mai mare decât limita maximă admisă pe sectorul de drum unde s-a produs accidentul de circulație, a efectuat o manevră de depășire încălcând marcajul longitudinal linie dublă continuă, cu consecința producerii accidentului de circulație în care au murit cele patru victime. 

În acest moment, inculpatul a prevăzut posibilitatea producerii unui accident rutier, dar Curtea consideră că posibilitatea evitării rezultatului prevăzut s-a bazat pe anumite împrejurări obiective ce conduc la reținerea culpei cu previziune”, se precizează în hotărâre. 

Motorul BMW-ului și concluzia judecătorilor

Pentru a ajunge la această concluzie, „instanța a avut în vedere că inculpatul conducea un autoturism produs de o marcă ale cărei motoare sunt de putere mare, aspect de notorietate”.  

Magistrații mai susțin că viteza de deplasare îl îndreptățea pe șofer să creadă că va efectua în siguranță manevra de depășire și va continua fără probleme deplasarea, după revenirea pe banda sa de circulație. 

„Toate aceste aspecte au fost evaluate însă în mod eronat de către inculpat din cauza stării avansate de oboseală, a faptului că nu cunoștea drumul și a vizibilității de la ora incidentului. 

Marcajul longitudinal linie dublă continuă îi interzicea efectuarea manevrei de depășire și tocmai datorită vitezei excesive și particularității drumului, inculpatul nu a mai fost în măsură să reintre pe banda sa de circulație, producându-se astfel coliziunea cu autoturismul în care se aflau cele 4 victime și care circula regulamentar”, au mai susținut judecătorii de la Curtea de Apel. 

Hotărârea a rămas definitivă, potrivit sentinței din 19 martie 2024.

 

Preluare: Libertatea Read More